Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiveringsbrev?
September 09, 2010, 16:45:38
Startsida Hjälp Sök Logga in Registrera
Nyheter: Vad kan Meniereföreningen göra för dig? Gå in på Ämnet Information och läs vidare
Ordf Yvonne Olsen

Meniéreföreningens Klotterplank  |  Klotterplanket  |  Färdtjänst  |  Ämne: Färdtjänst och hemtjänst « föregående nästa »
Sidor: [1] Gå ned Skriv ut
Författare Ämne: Färdtjänst och hemtjänst  (läst 2912 gånger)
Gamla Klotterplanket
Van användare

Antal inlägg: 287

Visa profil E-post
« Svara #2 skrivet: Februari 01, 2009, 09:44:55 »

Yvonne.Olsen
 Postat den Onsdagen den 01 Februari, 2006 - 19:26:     

--------------------------------------------------------------------------------
Svar till anonym angående färdtjänst
Det är nog lite olika hur "färdtjänsten" bedömer det.Här i Stockholms län blir man inte av med sitt körkort och självklart är att man får äga en bil.Men det kan bli lite problem att färdtjänsten "Tycker" att det inte går ihop att köra bil och ha Yrsel.Men det är ju som du säger att ibland eller sällan du behöver använda bilen.Så det beror ju på hur färdtjänsten bedömer det.Men du kan ju ialla fall pröva och göra en ansökan.Hoppas det går bra för dig!!!
Vinterkram
Yvonne 
Anonym
 Postat den Tisdagen den 01 Februari, 2005 - 8:15:     

--------------------------------------------------------------------------------
Yvonne:

"När det gäller att ha färdtjänst så kan man INTE åka kommunalt med några som helst färdmedel utom färdtjänstbil.Till anonym skulle jag råda dig att söka för arbetsresor via färdtjänsten.
Då om du då blivit dålig under arbetstid kan du iallafall komma hem."

Men innebär en sådan ansökan att jag inte får äga en bil, att jag kan få körkortet indraget?

Det är inte så ofta jag måste få skjuts... 
Gittan
 Postat den Måndagen den 04 Oktober, 2004 - 18:25:     

Hej.
Under tiden när jag jobbade och mina anfall var som störst, ville min man att jag skulle gå till mina chefer på jobbet och be dem köra mig hem, och i de flesta fall så gjorde dom de, annars hade jag inte kunnat jobba alls under den perioden.Nu fungerar det inte alls och jag är hemma istället.mvh Gittan 
LJ
 Postat den Torsdagen den 30 September, 2004 - 8:15:     

Vad gäller om man aldrig vet när man får yrselattackerna? Jag har haft ca fem yrselattacker under år 2004. Behöver bara hjälp att ta mig hem de gånger jag får attacker. Annars klarar jag mig ändå. Ska man köpa taxi för över 300 kr själv? Det får väl gå an om chauffören accepterar att man kanske kräks... vilket jag betvivlar. Så hur tar man sig hem? 
Yvonne.olsen
 Postat den Söndagen den 26 September, 2004 - 13:25:     

Hej anonym!!!
Om du inte har yrsel så ofta så är det nog tveksamt.För man ska starka intyg på att man har yrsel!!
Hösthälsning
Yvonne 
Anonym
 Postat den Lördagen den 25 September, 2004 - 21:21:     

Yvonne, kan jag söka för arbetsresor även om jag har körkort (som jag inte heller vill bli av med -- jag är har inte problem med yrsel SÅ extremt ofta (hittils iaf) -- men det händer)). 
Yvonne.olsen
 Postat den Torsdagen den 23 September, 2004 - 21:08:     

Svar till Gittan och anonym!!!!
När det gäller att ha färdtjänst så kan man INTE åka kommunalt med några som helst färdmedel utom färdtjänstbil.Till anonym skulle jag råda dig att söka för arbetsresor via färdtjänsten.
Då om du då blivit dålig under arbetstid kan du iallafall komma hem.Till Gittan så skulle aldrig färdtjänsten tillåta att du tog bussen upp till Stockholm,för då anses du så pass bra att du kan åka kollektivt och då får man ingen färdtjänst.
Hösthälsningar
Yvonne 
Anonym
 Postat den Torsdagen den 23 September, 2004 - 19:33:     

Jag har ingen bil just nu. Åker kommunalt till jobbet, buss + tunnelbana (tar ca 1h 15 min). Får jag känning av att ett anfall är på väg vill jag helst hem för att ligga ensam på tionde vångingen på ett låst kontor på natten är inte så kul... men vid känning törs jag inte åka tunnelbana. Har man rätt till färdtjänst för att ta sig hem??? 
Gittan
 Postat den Onsdagen den 22 September, 2004 - 19:14:     

Hej Yvonne.

Vi planerar att åka upp till Stockholm till den 1 december, och jag undrar om man kan få tillfällig färdtjänst eller om man måste söka för hela året och hur man gör.Jag tänker åka buss upp för det är billigast även om det tar hela dagen, men det gör det ju med bil också.Det är uppe i Stockholm jag oroar mig över, för mina föräldrar bor i Järfälla - skälby och ta sig ut med tunnelbana, rulltrappor och bussar neeeeeej!!!! mvh Gittan 
Yvonne.olsen
 Postat den Lördagen den 08 Mars, 2003 - 19:58:     

Hej Erica!!!1
Här i Stockholm så måste man ochså besöka Socialtjänstens handläggare.Jag vet inte hur ni har det.Sedan skickar man alla intyg till färdtjänsten i erat län.Det är dom som bedömer om man är berättigad till färdtjänst.Hoppas det går bra för dig!!!!
Kram
Yvonne 
Erica
 Postat den Onsdagen den 05 Mars, 2003 - 21:51:     

Hej Yvonne!
När man talat med sin läkare och fått påskrivet det som skall stå där, var skickar man det sedan?
Jag som bor i Lappland skulle vara mycket hjälpt av färdtjänst eftersom det inte går några kommunala bussar i samhället där jag bor. Cykla kan jag absolut inte.
Mvh Erica 
Yvonne.olsen
 Postat den Onsdagen den 05 Mars, 2003 - 20:39:     

Hej alla meniereare!!!!
Jag tänkte tala om hur det går till att söka färdtjänst.När man som Meniereare har svårt att köra bil ska man absolut söka färdtjänst.Man tar kontakt med sin läkare.Han/hon skriver i ett intyg (heter färdtjänstityg).Där finns bl.a en
kolum för yrsel.Sedan får läkaren också tala om att det är svårt för en Menierepatient att använda kommunala kommunikationer.För att situtioner med mycket folk och rörelser påverkar
menieren negativt.Jag själv skulle aldrig komma in till Stockholm där vi har våra möten om jag inte hade färdtjänst.Så tala med era läkare om den hjälpen!!!!!!!!!!!!
Kram
Yvonne.Olsen HRF ord i Menierföreningen i Stockholm 

Loggat
Gamla Klotterplanket
Van användare

Visa profil E-post
« Svara #1 skrivet: Februari 01, 2009, 09:44:36 »

gittan (Oregistrerad Gäst)
Oregistrerad gäst
Postat Från: h138n10c1o1043.bredband.skanova.com
 Postat den Måndagen den 07 Januari, 2008 - 12:07:     

Hej och god fortsättning på det nya året.

Var med om en skräckfärd med samres innan jul och vill inte vara med om en sån tur igen. Skulle till Lund och hade beställt taxi några dagar innan. Han var 10 min försenad och stressad, skulle hämta en till passagerare men det var felbeställt för det var en rullstol och han hade vanlig personbil, kunde ju inte han skyllas för, men det ursäktar inte hans beteende sen. När vi körde ut från kristianstad missar han avfarten till Lund, ändå har han sagt att han varit taxichaufför i 16 år, då borde man väl veta var avfarten är?Huh???Vad gör han?Huh? Jo vänder på motorvägen!!!!!!Kör in till en polisficka på högersida och säger att där finns ett hål i mitträcket på vägen, där kommer jag emellan och blåser rakt över motorvägen till nästa polisficka mittemot, vänder bilen och väntar tills han kan köra ut igen.Hoppsan säger jag och han säger ta det lungt.Detta gick jag och funderade på hela veckan och ringde sen och anmälde till samres. Reaktionen var att hon som tog samtalet blev tyst och sa sen att hade det varit jag hade jag skrikigt.Skulle genast gå till sin chef och tala om det här.
Jag vill ju kunna använda samres fler gånger men efter det här så vet jag inte.
Kram från Gittan som klarade sig helskinnad från den turen.

Skriv Ditt Meddelande Här 
Postning är för närvarande avstängt i denna diskussion. Kontakta listskötaren för diskussionen för mer information.

Loggat
Gamla Klotterplanket
Van användare

Visa profil E-post
« skrivet: Januari 31, 2009, 10:52:21 »

Anonym
 Postat den Onsdagen den 08 Juni, 2005 - 15:58:     

Är det någon som vet om man kan få färdtjänst, ledsagare, hemtjänst o dyl på grund av meniéres sjukdom? 
Yvonne.Olsen
 Postat den Onsdagen den 08 Juni, 2005 - 19:22:     

Svar till anonym
Här i stockholms län kan man ansöka om Färdtjänst.Du vänder dig till din husläkare som skriver ett Färdtjänstintyg sedan ska en på kommunen oxså yttra sig.Antingen går du dit eller annars kan dom komma hem till dig.Efter det skickats intygen till Färdtjänsten.När det gäller hemtjänst får man oxså vända sig till kommunen.Själv har jag ett larm hemma som för mig känns jättetryggt.Jag har även färdtjänst.Om du vill kan vi höras per mail eller tel.Mitt mail är:yvonne.olsen@telia.com eller tel 08-590-32921.
Hoppas jag hör av dig!!
Yvonne.Olsen
Emelie
 Postat den Torsdagen den 09 Juni, 2005 - 9:40:     

Hej!

Har en annan fråga inom samma ämne. Jag behöver nog inte färdtjänst men det händer flera ggr per månad att jag måste ta taxi hem när jag mår dåligt plötsligt. Inte så kul när man lever på CSN. Kan man få något kort som ger gratis taxi pga sjukdom? Eller är det samma sak som färdtjänst? Dessutom måste jag ofta ta buss till skolan när jag mår lite dåligt och inte kan cykla. Kan man få rabatt eller gratis buss pga sjukdom?
Hoppas någon vet.

Emelie 
Yvonne.Olsen
 Postat den Torsdagen den 09 Juni, 2005 - 17:50:     

Hej Emelie!
Man kan inte få färdtjänst bara för tillfälliga resor.Och kan du åka ibland kommunalt så får du INTE färdtjänst.Färdtjänsten får man när man absolut INTE kan använda dom kommunala medlen.Så hårt är det.Tråkigt men sant.
Solkram
Yvonne.olsen 
Emelie
 Postat den Torsdagen den 09 Juni, 2005 - 21:04:     

Okej då vet jag, tack så mycket för svaret Yvonne!

Kram Emelie 
Gittan
 Postat den Fredagen den 17 Juni, 2005 - 15:21:     

Hej emelie.
Jag har fått ett kort som heter serviceresekortet, och det innebär att jag åker gratis på kommunens alla busslinjer, rabatt på sj, och jag har rätt att beställa färdtjänst,Detta ansöker man hos kommunen. Min kommun är kristianstads kommun.
Jag har dessutom från junimånad blivit heltidsförtidspensionär, och det känns skönt efter alla turer med sjukintyg på sjukintyg.
Kramar och sommarhälsningar från Gittan 
Yvonne.Olsen
 Postat den Fredagen den 17 Juni, 2005 - 16:39:     

Hej Gittan och Emelie
Där ser man vad olika det är med "Färdtjänsten".Men här i Stockholms län fungerar det inte.Hoppas att du Emelie bor i en bra kommun där dom kanske kan hjälpa dig,efteresom du Gittan har fått på buss.
Sköna Sommarkramar till er båda!!!!
Yvonne.Olsen 

Loggat
Sidor: [1] Gå upp Skriv ut 
Meniéreföreningens Klotterplank  |  Klotterplanket  |  Färdtjänst  |  Ämne: Färdtjänst och hemtjänst « föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
Svensk översättning: Daniel Hofverberg/Dubbningshemsidan
Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.461 sekunder med 18 databasfrågor.