gittan
Postat den Onsdagen den 08 September, 2004 - 13:52:
--------------------------------------------------------------------------------
Hej
Idag har jag varit hos min doktor och hon har via en undersökning kommit fram till att min högra balansnerv är utslagen.En förklaring till varför jag befunnit mig i ett långt skov. Hon sjukskrev mig hela hösten och ska skriva intyg till försäkringskassan och ansöka om sjukpensionering på heltid. För mej känns det rätt bra, för då kan jag inrätta mitt liv efter det och få livskvaliten tillbaka.
Många kramar från gittan
Björn
Postat den Onsdagen den 08 September, 2004 - 15:05:
--------------------------------------------------------------------------------
Hej
Vad skönt att du har hittat lite ljus...
Nu kan du bara göra saker som du vill å kan klara av, helt underbart....
Hur funkar det när balansnerven är utslagen?
Krya på dig och lycka till...
mvh. Björn!!
Maggan
Postat den Onsdagen den 08 September, 2004 - 19:21:
Hej Björn & Gittan!
Min vänstra balansnerv har också lagt av jag vet inte om jag har någon bra beskrivning på hur det funkar men jag har märkt att hastiga rörelser med huvudet inte är någon höjdare. Att stå framåtlutad är inte heller bra, det är alltså slut med att plocka bär och svamp. Jag har av min sjukgymnast fått en träningsprogram som skall lära min kropp att kompensera mig för min brist på balans. Jag försöker att göra det regelbundet minst 1 gång om dagen men en del av rörelserna är
lite läskiga för jag blir lätt yr av dem. Men skam den som ger sig.
Ha det bra med era krämpor.
Erica
Postat den Torsdagen den 09 September, 2004 - 8:27:
Hej Gittan!
Tänk vad olika det är på läkare man träffar.
Din läkare verkar vara en som ser människan bakom patienten, med andra ser oss patienter som klena och lata.
Har mött detta själv och det kändes väldigt kränkande.
Han hade en väldigt tråkig attityd till mig och det var väldigt kränkande. Tur att det finns andra!
Hur mätar man om balansorganet är utslaget?
Skall det inte bli bättre när balansorganet är utslaget, för det är ju vad man strävar efter vid Gentamycininsprutningen?
Jag är rekomenderad att göra en Gentamycinbehandling nu eftersom inget annat verkar ha någon effekt på mig.
Skall få information i slutet av september vad detta innebär, men känner mig ändå livrädd för vad det innebär.
Jag får katastroftankar som att, tänk om det går åt skogen och jag får vara yr hela livet( ständigt anfall)m.m.
Hoppas att det blir bra för dig med sjukpensionering och att du av detta kan få ett drägligt liv!
Ha det gott i höstkylan / Erica
Gittan
Postat den Torsdagen den 09 September, 2004 - 10:45:
Hej Maggan och Björn och Erica
Kul att nån svarar. Jag fick genomgå en minibalansundersökning. Hon satte på mig ett par svarta glasögon och sen vippade hon mitt huvud
fram och tillbaka och kunde se på två monitorer
hur mina ögon reagerade och såg då att det slog åt vänster, ett tecken enligt henne att balansnerven är utslagen på höger sida. Jag har sen ett halvår tillbaka varit sjukskriven och har varit gungig och svajig mest hela tiden. när jag går ut måste jag antingen ha käpp eller rollator för att känna mig trygg.Insprutningen i örat säger jag nej till för jag är organist ideellt i en kyrka och då tar dom från mig det jag tycker är roligast i livet, att spela.Kramar från mig till er alla.Gittan
Anonym
Postat den Torsdagen den 09 September, 2004 - 13:33:
Hej Erica! + er andra
Jag fick information om G-insprutning av min läkare. Hon sa följande: man sprutar in G i två omgångar 2 dagar i följd, man kan göra det som inneliggande eller åka emellan. Detta för att förhindra att dosen blir för stor - man gör det hellre fler ggr. Målet är att slå ut balanssinnet - efter en sådan beh får man problem med balansen i mörker och då extra mycket om det är ojämnt underlag. Hon menade ändå att man vinner mer än man förlorar om inget annat hjälper. Det kan ju bli intressant o höra hur olika läkare gör i detta fall - eller hur?
mvh/marie
Gittan
Postat den Torsdagen den 09 September, 2004 - 17:51:
Hej marie.
Sa hon ingenting om att du ev kan bli döv?
det har jag fått höra.I och med att balansnerven på mig redan är utslagen, så lönar det ju knappt, eller???mvh Gittan
Anonym
Postat den Fredagen den 10 September, 2004 - 16:19:
Hej Gittan!
Jo då, läkaren berättade om att man ev förlorar hörseln helt på det sjuka örat. Det är genetiskt om man får behålla hörseln eller inte. 50 % chans att behålla den lílla hörseln jag har och 50 % risk att förlora den helt. Hon trodde att man genom någon slags analys kan kolla om man bär de gener som tar bort hörseln eller inte. Men jag tror att bestämmer man sig för att göra ett sådant i mina ögon sett drastiskt ingrepp då bryr man sig nog inte om hörseln - men det jag tänker på är att om det även drabbar mitt friska öra. Äter du någon medicin? Det verkar som du har accepterat din sjukdom - måste kännas bra. Själv har jag inte accepterat min sjuka och detta är väldigt jobbigt för mig. FK är på mig och vill erbjuda tillfällig sjukvårdsersättning som det heter - men jag arbetar 50 % och inbillar mig att jag ska kunna komma tillbaka till 100 %
mvh/marie
Gittan
Postat den Fredagen den 10 September, 2004 - 16:34:
Hej marie.
Jo jag har kommit till den punkten att jag mår bäst av att acceptera att jag har fått meniere och lära mig att leva utifrån den diagnosen.Jag äter saluresK, vattendrivande medecin, och kommer att få sömntabletter i och med att jag har svårt att sova vissa nätter när tinnitus spökar för mycket i mina öron.Jag är redan halv sjukpensionär och tror inte att det blir problem med FK om helsjukpensionering.mvh gittan
Gittan
Postat den Fredagen den 10 September, 2004 - 16:49:
Hej alla!
Kommer inte att kunna skriva så ofta i helgen för min son kommer hem ikväll och det är i hans rum som datorn står. Min son ligger i lumpen och finns i Enköping för närvarande. mvh gittan
Gittan
Postat den Söndagen den 12 September, 2004 - 19:09:
Hej vänner.
Tillbaka igen, så nu går det att skriva till mig via klotterplanket.mvhGittan
Anonym
Postat den Måndagen den 13 September, 2004 - 13:58:
Hej Gittan!
När jag skrev att FK "bråkar" med mig menade jag att de vill lägga halv sjukpension men att jag inte accepterar - i förhoppning om att kunna komma upp iallafall i 75 %. Har en toppenläkare och hoppas att de lyssnar på henne. Jag närmar mig ett år efter saccusop. Med facit i hand har det varit toppen jämfört med innan. Har haft känningar som gått över på 10 min istället för 16 - 24 h innan. Det jag vill är att jag ska ha en längre period som är ganska bra som det är nu är jag ganska isolerad - går inte ut själv p g a rädslan att det ska snurra till. Hur mår du just nu?
/marie
susanne
Postat den Måndagen den 13 September, 2004 - 15:57:
Hej Marie!
Jag är också isolerad vilket jag tycker är jättejobbigt. Jag vågar inte gå någonstans själv och absolut inte själv med mina små barn. Jag ska saccusopereras om två veckor och hoppas på det bästa. Jag har varit sjukskriven länge nog nu ! Kan du beskriva vad skillnaden blivit för dig efter operationen. Får du fortfarande kräkanfall?
Mvh Susanne
Anonym
Postat den Måndagen den 13 September, 2004 - 21:28:
Hej Susanne!
För mej har det blivit en jättestor skillnad efter saccusop. Jag var jättedålig under 2,5 år med flera långa anfall varje vecka. Alltid med kräkningar och kunde vara sänliggande under flera dagar i sträck. Arbete och sjukskrivning om vartannat. Det är nu ett år sedan snart som jag blev op. Jag upplever en klar och tydlig förbättring. Inga kräkningar - mina anfall eller rättare sagt känningar varar som sagt i ca 10 min istf 16-24 h. Det andra med ljudkänsligheten och tinnitusen är dock samma - men det kan jag stå ut med bara jag slipper yrseln. Eller hur? Men jag är ändå väldigt isolerad - arbetar 50 % tack vare att jag har en man som kör och hämtar mig + underbara arbetskamrater och en chef som är väldigt förstående. Hoppas verkligen att din op blir bra - vad jag har förstått så finns det inget att förlora på en sådan op. Jag ska hålla tummarna - skriv och berätta hur det går.
/marie
susanne
Postat den Tisdagen den 14 September, 2004 - 10:31:
Hej Marie! tack för det svar det ingav lite hopp. Jag har varit inne i ett skov sedan december. Jag har egentligen inga riktigt bra dagar längre. Anfallen kommer hur som helst utan förvarning ofta i 220 knyck. Mitt mål är också att slippa yrseln och de plötsliga anfallen. Jag vill kunna gå ut med mina barn utan att ha någon annan med mig. Jag vill kunna jobba och fungera hemma. Jag får ofta anfall på natten vilket gör att jag inte vågar vara ensam varken dag eller natt med mina barn. De är 4 och 1 år.
Jag är jättenervös för operationen men ser även fram emot att ha den gjord!!
Mvh Susanne
Anonym
Postat den Tisdagen den 14 September, 2004 - 14:59:
Hej Susanne Du skall ej vara nervös för operationen jag har gjort den två gånger.Man kan få åka hem dagen efter.Inge yr eller ont eller nån ting så försök att inte vara nervös allt blir bara bättre.Jag var också jättenervös men allt gick bra.Lycka till MVH Jenny
emelie
Postat den Tisdagen den 14 September, 2004 - 16:20:
Hej susanne!
Lycka till med operationen! Jag har också funderat på att göra den. Har själv haft ett skov nu i 3 mån med anfall var tredje-fjärde dag. Men jag har i alla fall inga plötsliga anfall som du har.
Du får skriva och berätta hur det går.
Det var en kille här på klotterplanket för något år sedan som gjorde samma operation och han blev tydligen i princip helt frisk.
Jag hoppas verkligen att du får bli bättre snart!
mvh emelie
Gittan
Postat den Tisdagen den 14 September, 2004 - 18:59:
Hej allihopa.
Kul att så många hittar mitt inlägg. Jag mår lite si så där, på grund av en jätteförkylning bl a och det vet vi ju att vi minierare mår sämre då..Jag har egentligen inga anfall men är gungig och svajig mest hela tiden.Anfallen när dom kommer går relativt snabbt över för att sen gå över i gungighet. Sån är min tillvaro, och fortfarande håller varannandagstillvaro.mvh Gittan
Anonym
Postat den Tisdagen den 14 September, 2004 - 21:37:
Hej Susanne!
Var ska din op göras? Jag var i Skövde för gansak exakt ett år sedan. Låg inne 5 dagar och 4 nätter - blev lite förvånad när jag läste att Jenny åkte hem dagen efter. Men det är kanske olika på olika sjukhus. Har du fått reda på hur det ska gå till? Det kanske också skiljer - kan vara intressant att veta.
/marie
Anonym
Postat den Onsdagen den 15 September, 2004 - 8:35:
Hej Jag åkte också hem dagen eftet min operation,har också gjort den två gånger.Monica
Gittan
Postat den Onsdagen den 15 September, 2004 - 9:45:
Hej vänner.
Vad är detta för operation ni pratar om???
Saccusop????Förklara för mig vad det innebär.
mvh Gittan
emelie
Postat den Onsdagen den 15 September, 2004 - 10:39:
Hej gittan!
Saccotomi (saccus-operation):
Otologiskt ingrepp. Saccus endolymfaticus friläggs och öppnas så att dränage skapas för att endolymfa vid övertryck kan rinna ut och resorberas i vävnaderna. Ingreppet är vanligtvis hörselbevarande.
Man opererar alltså in ett dränagerör i innerörats vätskesäck.
mvh emelie
susanne
Postat den Onsdagen den 15 September, 2004 - 11:15:
Hej Marie och alla andra!
Jag ska opereras i Göteborg på Sahlgrenska.Egentligen ska man ligga kvar en natt innan och en natt efter, men jag kommer dit samma dag som operationen ska göras eftersom jag bor i närheten. Jag vet egentligen inte hur den ska gå till jag bara hoppas att den ska fungera!!!
Mvh Susanne
Gittan
Postat den Onsdagen den 15 September, 2004 - 16:50:
Hej.
Har den fungerat på er som har gjort den här operationen????Det är ju för mycket vatten i innerörat som vi har som är meniere patienter, frågan är varför detta inte föreslås som allra första åtgärd????mvh Gittan
Erica
Postat den Onsdagen den 15 September, 2004 - 19:48:
Hej alla!
Har fått till svar att det inte görs många saccusoperationer nu längre. När jag läser detta verkar det ju vara det. Får inte ihop det!
Hälsningar Erica
Gittan
Postat den Torsdagen den 16 September, 2004 - 10:30:
Hej.
Kan det möjligtvis vara så att det inte gjorde någon verkan, och att det i slutändan kostade för mycket?

?mvh Gittan
Anonym
Postat den Torsdagen den 16 September, 2004 - 13:25:
Hej!
Det är nog inte så att de har slutat med saccus-op utan att man ska ha provat allt annat innan. Såg ni "stegen" i den lilla foldern från HRF? Enl den så ligger op som åtg under G-giftet. Det är nog så att det beror på vilket Landsting som är inblandat också. Sahlgrenska har utfört dessa op sedan slutet på 70-talet med mycket goda resultat enl Per Hanner. 80 % blir helt bra eller bättre. Det är väldigt bra odds tycker jag. Jag gjorde min op i Skövde hos en fantastisk läkare som gärna utförde denna op p g a att han hade sett att så många blivit bättre. Tyvärr så har han numera bosatt sig i Norge. Sen ska man ju inte glömma att alla operationer är en risk - det är nog därför man vill prova allt annat innan.
mvh/marie
Yvonne.olsen
Postat den Torsdagen den 16 September, 2004 - 16:59:
Hej Marie!!!
Bra svar du gav Det är ju så att man BÖR prova allt innan man gör en operation.Det är alltid en risk .Denna operation ligger ju också riskabelt till att något går snett.Per Hanner är den läkare som gör många sådana operationer.
MVH
Yvonne.olsen
Anonym
Postat den Torsdagen den 16 September, 2004 - 17:27:
Hej Yvonne!
Nu tror jag nog att många som tänker på saccus-op blir oroliga när du skriver att op är riskabel. Det är ju inget som kan bli sämre med vare sig hörsel, tinnitus eller yrseln. Det värsta som kan hända är ju att det inte blir någon skillnad. Min öronkirurg (som tyvärr har lämnat Sverige) använde sig av silikon en del lägger in rör. Trots min op som än så länge har gett bra resultat så har jag mina små känningar - små men ack så förädiska - man blir ju helt utslagen ändå - men jag har nu börjat med Menietten efter att ha pratat med SU - de menar på att den kan hjälpa eftersom jag är i ett annat skede av sjukdomen nu. De tyckte även att jag skulle äta av den mältade havren. Detta resulterar i att jag har både Menietten och havren + Esidrex i förebyggande syfte.
Anonym
Postat den Torsdagen den 16 September, 2004 - 17:32:
Sorry, jag glömde att skriva under.
/marie
Anonym
Postat den Fredagen den 17 September, 2004 - 8:57:
Marie En operation er väl alltid en risk
susanne
Postat den Fredagen den 17 September, 2004 - 9:43:
Hej!
Jag använde också menietten, åt havre, esidrex och beta-serc. Inget hjälpte. Jag har varit dålig sedan december. Därför beslutades det om operation.
Susanne
Anonym
Postat den Fredagen den 17 September, 2004 - 12:45:
Svar till anonym!
Det har tydligen blivit ett missförstånd med mitt inlägg ang op. Vad jag menar är att själva saccusoperationen i sig ej är någon risk sen har man ju alltid en risk med alla operationer. Hoppas att jag har förtydligat mig nu.
Susanne: innan min op hade jag också provat, precis som du, havre, Menietten, Esidrex och Betaserc. Dr menade att man kan börja om från början efter en sådan op eftersom man då är i ett annat läge. Alltså bara för att ytterligare förbättre. Hoppas du iallafall förstår vad jag menar. /marie
Gittan
Postat den Måndagen den 20 September, 2004 - 10:37:
Hej.
Jag läser hela tiden att ni andra äter esidrex vattendrivande, jag gjorde också det men fick utslag av den sorten och fick börja med en annan sort som heter salures K, också vattendrivande.Är det ingen annan som äter den tabletten????mvh gittan
Anonym
Postat den Måndagen den 27 September, 2004 - 12:50:
Svar till Gittan,
Jodå - jag äter Salures-K. Fick den i stället för Furix+Kalitabs eftersom jag fick problem med lågt blodtryck. Tycker Salures funkar bättre vad gäller blodtrycket, men inte tycker jag att någon av dem gjort någon skillnad på Menieren. /Gunnel
Gittan
Postat den Tisdagen den 28 September, 2004 - 14:44:
Hej Gunnel
Jag tycker inte häller att den hjälper så väldigt mot menieren, men jag äter den snällt ändå,stora hemska gröna tabletter men vad gör man. Tydligen har den tabletten funnits väldigt länge. En väninna till mig som är 93 år snart och jobbat som sjuksköterska, blev förvånad finns dom kvar fortfarande??mvh Gittan
Erica
Postat den Tisdagen den 28 September, 2004 - 19:40:
Hej!
Fick "kastat" i ansiktet idag, att vem vill anställa dig som har i snitt fyra anfall per månad.
- Det är väl ingen som vill ha en sådan som anställd!
( Har varit på läkarbesök).
Det är så man ger upp!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Mvh Erica
Gittan
Postat den Onsdagen den 29 September, 2004 - 10:08:
Hej Erica.
Ja du är inte ensam om att få höra att ingen vill ha dig när du är borta så mycket från jobbet, av den anledningen går jag nu hemma och är sjukskriven på heltid hela hösten och att jag fått balansnerven utslagen på högra örat. mvh Gittan
Erica
Postat den Onsdagen den 29 September, 2004 - 11:07:
Hej Gittan!
Har du skurit av nerven eller har du tagit Gentamycin? Eller har kanske alla anfall "bränt ut" den?
Har fått information om Gentamycinet igår och stöter och blöter i mitt beslut.
Hälsningar från ett idag soligt norrland!
/ Erica
Anonym
Postat den Onsdagen den 29 September, 2004 - 13:49:
Hej Gittan o Erica!
Erica - fy, vad hemskt att behöva bli ännu mer påmind om denna eländiga sjuka. Själv arbetar jag 50 % - för mig funkar detta tack vare att jag har turen att ha en fantastisk chef + toppenarbetskamrater. Jag skulle så gärna vilja kunna gå upp i arbetstid men just nu känner jag att det får räcka. Du har inte funderat på att läsa vidare?
Gittan - Jag tycker det är starkt gjort av dig att ta det ändå ganska stora beslutet att vara helt borta från arbete. Jag har sagt till mig själv att skulle "karusellen" sätta igång igen då ska jag ta mig en allvarlig funderare på om det är värt att ge allt för sitt jobb. Det som gör att jag kan vara igång beror mycket på att jag blir körd och hämtad från mitt arbete + att jag kan styra mina arbetstider själv.
mvh/marie
Gittan
Postat den Torsdagen den 30 September, 2004 - 13:32:
Hej alla vänner.
Antagligen så är det i mitt fall att alla anfall har bränt ut balansnerven, och jag mår bäst att vara hemma och göra det jag orkar med.Jag är kyrkligt engagerad så brist sysselsättning finns inte men de i kyrkan vet varför jag går hemma och vet att jag kan ringa och säga att idag går det inte. Jag finns med som resursperson på något som heter babycafe och jag spelar ibland på begravningar men helt ideelt.Idag är en sån dag som jag får hålla mig hemma, det svajar rätt rejält i plymen, då klarar jag inte ens att bädda våra dubbelsängar, lägga på överkastet det kan jag glömma!!!!!Men stå och baka något litet går bra bara det går i min egen takt.Jag älskar det här klotterplanket när vi kan snacka med varandra om vad som händer i vårt huvud mm.mvh Gittan