Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiveringsbrev?
September 09, 2010, 16:44:37
Startsida Hjälp Sök Logga in Registrera
Nyheter: Vad kan Meniereföreningen göra för dig? Gå in på Ämnet Information och läs vidare
Ordf Yvonne Olsen

Meniéreföreningens Klotterplank  |  Klotterplanket  |  Mediciner  |  Ämne: Salures och graviditet-har någon erfarenhet? « föregående nästa »
Sidor: [1] Gå ned Skriv ut
Författare Ämne: Salures och graviditet-har någon erfarenhet?  (läst 885 gånger)
Em
Ny användare

Antal inlägg: 2

Visa profil
« Svara #10 skrivet: Februari 18, 2010, 09:29:13 »

Tack för alla svar.
Jag har pratat med min läkare, men ärligt talat vet jag inte hur mycket en öronläkare vet om eventuella risker man utsätter ett foster för. Skulle vilja diskutera med någon läkare som har erfarenhet av att arbeta med barn eller på specialmödravård, men det verkar vara svårt att få tag i någon som inte läser innantill i Fass. Det kan jag göra själv.
Det finns ju gravida mammor med för högt blodtryck eller andra komplikationer - behandlas inte de med diuretika?
Loggat
ylva
Ny användare

Antal inlägg: 35

Visa profil E-post
« Svara #9 skrivet: Februari 12, 2010, 23:02:35 »

Ang. Salures och fosterskador.
Som apotekare borde jag kunna det här, men teratogena effeker är oftast svårbedömda.
Man vet, att diuretika kan passera över till fostret och ge elektrolytrubbningar (förändringar av salthalten i blodet) samt neonatal trombocytopeni (blodkroppsförändring före förlossning).
Min rekommendation är att om möjligt utesluta vätskedrivaren de sista 3 månaderna före nedkomst.
Har däremot aldrig hört, att för tidig förlossning initieras pga diuresen men törs heller inte säga emot.
Det blir nog inga större problem  Smiley
Loggat
Johan Spännare
Administrator
Van användare

Kön: Man
Antal inlägg: 173

define@bredband.net
Visa profil E-post
« Svara #8 skrivet: Februari 11, 2010, 21:55:43 »

Grin
Loggat

//Johan
Ekstrand
Van användare

Antal inlägg: 230

Visa profil
« Svara #7 skrivet: Februari 09, 2010, 12:36:12 »

Det är gansk komiskt att du har så lätt för att feltolka skriven text.  Grin Grin Grin

Ser fram emot en rolig framtid med dig här på forumet.

Kram

Fredrik
Loggat
Ariann
Ny användare

Kön: Kvinna
Antal inlägg: 44

lundatoes@spray.se
Visa profil
« Svara #6 skrivet: Februari 08, 2010, 21:49:09 »

dom tabletter som du marknadsför här på forumet
//Ariann
Loggat
Ekstrand
Van användare

Visa profil
« Svara #5 skrivet: Februari 08, 2010, 07:10:05 »

Vilka tabletter meanar du Ariann?

Fredrik
Loggat
Ariann
Ny användare

Antal inlägg: 44

lundatoes@spray.se
Visa profil
« Svara #4 skrivet: Februari 07, 2010, 21:47:26 »

Ekstrand:
hur vet du att de tabletterna inte skadar ett foster???

För att komma med ett litet inlägg i vad tråden igentligen handlar om: Ha en dialog med den läkare som ordinerade tabletterna.

//Ariann
Loggat
Annika
Ny användare

Antal inlägg: 28

ananasandersson@msn.com
Visa profil Hemsida E-post
« Svara #3 skrivet: Februari 04, 2010, 16:52:27 »

Om jag inte fattat det fel så är det en bit in i graviditeten som det inte är så bra med vätskedrivande eftersom det även kan driva ut fostervatten så man får för lite och förlossningen sätter igång.

Om det gäller alla sorter vet jag dock inte, men kolla med läkare så du slipper vara utan även under "tillverkningstiden".
Loggat
isolasyster
Ny användare

Antal inlägg: 5

Visa profil
« Svara #2 skrivet: Februari 04, 2010, 11:22:42 »

Hej Em

Det där har jag också funderat över.. Planerar barn om ett par år och hur jag då ska göra med medicinen. Om du måste ta medicin, kolla med din läkare vilken som har absolut minst risker för barnet.. Det är ju lång tid att vara utan medicin om man räknar hela graviditeten plus amning kanske 6 mån. Måste vara jobbigt att ha en liten bebis och få yrselanfall ofta. Då kanske man får prioritera medicin framför amning, för barnets skull. Bara funderingar från min sida.. Det kommer säkert att lösa sig för oss båda. Lycka till!
Loggat
Ekstrand
Van användare

Visa profil
« Svara #1 skrivet: Januari 14, 2010, 19:35:03 »

hej

Lurigt det där, klarar du dig utan så låt bli dem. Kanske finns det någon annan tablett du kan få ut. Prata med din läkare eller flera läkare. Kanske kan du prova något läkemedel genom trumhinnan eller operation i stället.

Eller alternativa behandlingar typ John of ohio

Fredrik
Loggat
Em
Ny användare

Antal inlägg: 2

Visa profil
« skrivet: Januari 13, 2010, 14:05:56 »

Hej! Har precis fått min diagnos och vätskedrivande Salures utskrivet. Planerar dock på att bli gravid och blir tveksam till att ta medicinen eftersom det finns risk för fosterskador. I Fass o bipacksedel står det att detta gäller sista tre månaderna, men känner mig ändå tveksam. Vill inte riskera något men inte heller må så här. Har någon erfarenhet av Salures vid graviditet? Mycket tacksam för svar.
Loggat
Sidor: [1] Gå upp Skriv ut 
Meniéreföreningens Klotterplank  |  Klotterplanket  |  Mediciner  |  Ämne: Salures och graviditet-har någon erfarenhet? « föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
Svensk översättning: Daniel Hofverberg/Dubbningshemsidan
Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.083 sekunder med 18 databasfrågor.