Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiveringsbrev?
September 07, 2010, 16:52:04
Startsida Hjälp Sök Logga in Registrera
Nyheter: Vad kan Meniereföreningen göra för dig? Gå in på Ämnet Information och läs vidare
Ordf Yvonne Olsen

Meniéreföreningens Klotterplank  |  Klotterplanket  |  Hörsel  |  Ämne: Kontinuerligt vätsketryck i örat under 2 månader « föregående nästa »
Sidor: [1] 2 Gå ned Skriv ut
Författare Ämne: Kontinuerligt vätsketryck i örat under 2 månader  (läst 1340 gånger)
Ariann
Ny användare

Kön: Kvinna
Antal inlägg: 44

lundatoes@spray.se
Visa profil
« Svara #16 skrivet: Mars 06, 2010, 00:10:08 »

jan grenner är en bra dr
Loggat
Markus (80:a)
Användare

Kön: Man
Antal inlägg: 82

Markus

Visa profil
« Svara #15 skrivet: Mars 05, 2010, 17:19:00 »

Hej Kent!

Tack för svar. Ska se om jag kan plocka fram testen som du pratar om. Faktum är att det är Jonas Brännström som lånade ut audionom-datorn och visade mig hur den skulle användas, samt att Jan Grenner är min läkare.

Ska ta en närmare titt på det när jag kommer hem från jobbet.

/ Markus
Loggat

Markus
Första symptom (ostämda ljud) 17 dec 2009 / provat vätskedrivande (Esidrex) och SPC-flakes utan resultat
Kent
Ny användare

Antal inlägg: 18

Visa profil
« Svara #14 skrivet: Mars 05, 2010, 15:47:17 »

Hej Markus!
Avhandlingen jag refererade till fick jag av Barbro Lindberg på Hrf i Malmö. Vi har en liten Menieregrupp där och Barbro fick nys om den här avhandlingen. Den heter "Pitch, loudness, and frequency selectivity in low-frequency hearing loss" och är författad av Jonas Brännström på Lunds Universitet. Vad jag förstår är dr Grenner (han jobbar väl på Universitetssjukhuset) också inblandad i det hela på något sätt. Eftersom du är "kund" på sjukhuset i Lund bör du kunna få tag i avhandlingen hyfsat lätt. Skriften är utgiven av medicinska fakulteten i Lund.
ISBN 978-91-86253-22-6.
Det hela handlar om falskhörsel och problem att mäta hörselnedsättningar på patienter med cochleär hydrops, det vill säga vätskeförändringar i innerörat. Det är ganska tekniskt det hela, men det kanske intresserar dig?
Jag tror att de flesta med Menieres sjukdom, i olika omfattning, upplever sådana problem som du nämner. Själv har jag ganska mycket fel på tonhöjdsbestämning även de dagar jag inte har tryckkänsla.
Vad gäller medicinering började jag också med Esidrex, men efter ett tag kände jag att jag blev konstig i huvet av dom och då bytte jag till Lasix retard. Dom åt jag i nåt år men sen tröttnade jag på att alltid springa på toaletten och istället kör jag nu enbart med gingko-piller. En tablett om dagen. De är ju kärlvidgande och ökar förmodligen blodgenomströmningen även i innerörat. Det kan ju också vara så att sjukdomen har "bränt ut" som man säger eller så är det ren placebo, jag vet inte . Det finns också andra kurer beskrivna här på klotterplanket. SPC-flakes skall kompensera för brister i kroppskemin som orsakar bla vätskeförändringar i innerörat,tror man. Det är detta vätskeövertryck ( endolymfatisk hydrops) som orsakar både yrsel och hörselförändringar, men känsligheten för det ena eller det andra varierar nog från person till person. Saltfattig kost, ingen stress och motion är att rekommendera. Tag kontakt med Hrf eller Yvonne Olsen här på klotterplanket så kan du nog få lite information om Menieres sjukdom.
Loggat
Användare

Markus

Visa profil
« Svara #13 skrivet: Mars 04, 2010, 18:29:19 »

Hej Kent!

Har letat efter fler som har problem med förvrängda toner. Vad går du på för medicinering? För närvarande kör jag bara Exidrex, en vätskedrivande medicin, samt Kaliumklorid för att kompensera kaliumbristen.

Fick låna hem en audionom-dator från Lunds Universitetssjukhus och ett par hörlurar så jag kan göra minst ett test varje dag sedan den 16:e februari.

De senaste 2 veckorna har mitt tryck i örat kontinuerligt sjunkit, då jag även vid ett tillfälle märkte att min tinnitus en dag plötsligt sjunkit rejält. Dessutom har ett högfrekvent pip som jag hade när trycket var som värst försvunnit efterhand som trycket minskade. Tonerna hade blivit mer och mer mot det normala på nytt och jag hade börjat märka en liten förändring i bastonerna till det bättre (tydligare att upptäcka i ljudtestet). Men sedan i måndags så har det vänt och istället blivit värre och värre med mitt öra på nytt. Sad

De få yrselattacker jag haft har mest varat i några sekunder på sin höjd.

Är det någon annan som lider av ett såhär långsamt förändrande vätsketryck i örat? Finns det någon annan medicinering ni kan rekommendera? SPC-flakes mildrar väl yrselattacker, inte vätsketrycket?

/ Markus
« Senast ändrad: Mars 04, 2010, 18:31:51 av Markus » Loggat

Markus
Första symptom (ostämda ljud) 17 dec 2009 / provat vätskedrivande (Esidrex) och SPC-flakes utan resultat
Kent
Ny användare

Antal inlägg: 18

Visa profil
« Svara #12 skrivet: Februari 26, 2010, 09:50:36 »

Hej Markus!
Det du nämner om förändringar i tonhöjd är inget ovanligt när det gäller Menierepatienter. Det finns undersökningar gjorda och man tror att det har med övertrycket i innerörat att göra. Efter vad jag förstår är teorin att ljudhastigeheten i snäckan ändras  när trycket ökar och på något sätt skulle "fel" sinnesceller påverkas jämfört med om trycket var normalt. Det låter ju inte helt otroligt. Jag har samma fenomen själv och vet vad du pratar om. Jag åter kommer med referenser till denna studie senare.
// Kent
Loggat
yvonne olsen
Administrator
Van användare

Kön: Kvinna
Antal inlägg: 159

Visa profil Hemsida E-post
« Svara #11 skrivet: Februari 17, 2010, 13:07:23 »

Hejsan Alla!
Det är ju så att med menieres så åker hörseln upp och ned .När man får ett anfall kan många höra fört ett pipande ljud.och sedan blir det lock för örat men inte alla gånger.Det är som många har skrivit här att:Menieren lever sitt eget liv i oss på olika sätt.Jag själv är ganska så drabbad av sjukdomen.Döv på vänster öra 20%kvar på mitt "friska öra.Dessutom dubbelsidig Meniere.Jag är nu inne på mitt 29år av sjukdomen .Om ni kan Försök att få ett lugnare liv och gör gärna avslappningsövningar.Om ni har lust så skriv till mig yvonne.olsen@telia.com-
Ha det gott och KÄMPA PÅ!!!!!!!!!!
Hjärtkramartill Er alla
Yvonne Kiss Kiss Kiss
Loggat
Ekstrand
Van användare

Antal inlägg: 230

Visa profil
« Svara #10 skrivet: Februari 17, 2010, 12:32:28 »

Ojdå var det inte den uppdaterade länken jag lade in.

Min hörsel har sedan i januari 09 inte varit bättre än -40DB på MM örat. Men variationer finns där -40 och sämre i basregistret.

I december 08 var min hörsel normal .  Cry

Fredrik
Loggat
Johan J
Användare

Antal inlägg: 51

Visa profil E-post
« Svara #9 skrivet: Februari 17, 2010, 11:14:50 »

Hej!

Jag förstår att du är orolig. Men, ditt öra är egentligen inte dåligt, bara igenkorkat. Det släpper antagligen igen och kan vara bra länge, i flera månader tom. Jag har haft M i över tio år på vänster (fem på båda) och hörseln har i grunden inte nämnvärt påverkats. När jag har bra perioder hör jag helt ok faktiskt.

...Måste nog lägga till att detta gäller ju just mig, alla har det olika.

« Senast ändrad: Februari 17, 2010, 14:05:33 av supryl » Loggat

fd supryl
Användare

Markus

Visa profil
« Svara #8 skrivet: Februari 17, 2010, 10:37:32 »

Hej Tobbe!

Jag vet inte ifall mitt tillstånd isåfall följer det vanliga Meniére-mönstret. Mina bastoner är helt borta på vänsterörat, tonen 1000 Hz på mitt goda öra återfinns på strax över 1300 Hz på mitt dåliga och alla andra toner däröver är på liknande sätt 'förskjutna'. Jag har haft det så här sedan 17 december, så exakt två månader sedan, och det har inte blivit bättre för 5 öre. Det har snarare successivt blivit värre, sakta men säkert. Toner som tidigare var 'rena' för någon månad sedan blir mer och mer ostämda.

Förstår jag er rätt att hörseln blir kass och sedan blir den bättre igen antingen allt från inom några minuter till inom några dagar? Jag kan i princip bara urskilja kvinnoröster på mitt vänsteröra och allt annat låter skit, och detta bara efter 2 månader. Klart jag sitter här och oroar mig för hur det ser ut om 6 månader. Sad

... och det enda läkaren gett mig är vätskedrivande tabletter i form av Esidrex och lite Kaliumtabletter för att kompensera Kaliumbristen...
« Senast ändrad: Februari 17, 2010, 10:42:03 av Markus » Loggat

Markus
tbone71
Ny användare

Antal inlägg: 45

Visa profil E-post
« Svara #7 skrivet: Februari 17, 2010, 08:22:20 »

Länken som Ekstrand bifogade är lite inaktuell. Den senaste finns här med några smärre ändringar vad gäller doseringar etc:

http://www.menieresresources.org/Resources/HomePage?action=download&upname=ANewApproachToMenieresDisease-TheJohnOfOhioRegimenJan2010.pdf

Jag är också extremt rädd att min hörsel ska ta för mycket stryk. Men som sagt så har jag haft minst ett "anfall" med hörselnedsättning i veckan sedan i början av Juli och varje gång så har hörseln repat sig till helt normal igen. Så jag tror det kräver mer eller åtminstone riktiga karusellanfall för att hörseln ska ta ordentligt stryk.
Jag har tack och lov inte haft några yrselanfall än.

/ Tobbe
Loggat
Ekstrand
Van användare

Antal inlägg: 230

Visa profil
« Svara #6 skrivet: Februari 16, 2010, 19:21:39 »

http://www.menieresfoundation.org/johnsregimen.htm

Betaserc har inte gjord saken värre för mig heller (peppar peppar...)

MVH

Fredrik
« Senast ändrad: Februari 16, 2010, 19:23:38 av Ekstrand » Loggat
Användare

Markus

Visa profil
« Svara #5 skrivet: Februari 16, 2010, 15:28:47 »

Hej Tobbe!

Vad exakt är dessa 'John of Ohio' vitaminer som ni pratar om?

För min del har jag inte drabbats allvarligt av yrselattacker ännu, men min hörsel är som sagt påverkad ständigt. Trycket verkar vägra att ge med sig och jag misstänker att mitt öra kontinuerligt tar stryk av detta om jag inte gör något åt det snart. Mina vätskedrivande Esidrex-tabletter har än så länge inte gett någon större effekt.

/ Markus
Loggat

Markus
tbone71
Ny användare

Antal inlägg: 45

Visa profil E-post
« Svara #4 skrivet: Februari 16, 2010, 14:15:59 »

Hej!

Jag fick liknande problem i somras men har inte haft längre skov en max två dagar innan hörseln repar sig och blir helt normal igen. Däremot så har "anfallen" kommit minst 1-2 gånger i veckan. Började äta John Of Ohio vitaminer i november och Betaserc sedan tre veckor tillbaka. Faktum är att de två senaste veckorna har varit de bästa sedan augusti med endast två lindriga hörselnedsättningar som repat sig under dagen.

Jag har märkt att alkohol är en trigger för mig då jag i princip varje gång dagen efter jag druckit vin eller öl har blivit sämre.

Tala med din läkare och se om du kan få Betaserc utskrivet. Det verkar i alla fall ha effekt på mig.

/ Tobbe
Loggat
Användare

Markus

Visa profil
« Svara #3 skrivet: Februari 13, 2010, 11:55:09 »

Hej Sebastian!

För min del verkar det successivt bli värre och värre. Jag har både en del brummande basljud i örat och ett högfrekvent pip, vilka visserligen är höga, men inte stör ljudbilden av 'vanliga' omgivningsljud. Däremot tycker jag höra mig ett tredje pip framträda mitt i talregistret, vilket säkerligen kommer höras desto mer i början av nästa vecka.

Skall påpekas att för 2 veckor sedan hade jag inte det högfrekventa pipet, utan bara brummandet. Så med denna utvecklingshastighet så förväntar man sig nästan det värsta inom bara ett par månader. Sad

Jag har testat med en tongenerator för att jämföra mitt 'goda' öra med mitt dåliga. För 7 dagar sedan påbörjade jag min Kåvepenin-kur, för en eventuell irriterad trumhinna, enligt en öronläkare. Vid det tillfället uppfattades tonen 1000 Hz vid 1220 Hz på mitt dåliga öra. För 3 dagar sedan avslutade jag min kåvepenin-kur. Då låg samma ton på 1500 Hz på mitt dåliga öra. Sedan dess har tonen istället krupit ner till 1330 Hz, om kanske inte stabiliserats där. Jag antar att tonen kan användas för att få ett mått på trycket i örat, men jag är ju inte säker.

För närvarande så svisch-svoschar mycket av ljudet som kommer in i mitt dåliga öra. Mycket mycket mer än det var för en vecka sedan, vilket var innan jag påbörjade min kåvepeninkur. Tror fortfarande att Kåvepenin-tabletterna har förvärrat mitt tillstånd genom månaderna. Man kan ju alltid hoppas att det ostämda ljudet går tillbaks, men jag antar att det är lönlöst att sitta och hoppas på något.

Än så länge har jag inte drabbats av några allvarliga yrselattacker. Jag antar att det kommer utveckla sig inom kort det med. Jag har däremot haft mindre yrseltillfällen för kanske något år sedan som gjorde mig orolig och fick mig att lägga mig på sängen och vänta ut det. Men det omedelbara tecknet var väl när det började drabba min hörsel.
« Senast ändrad: Februari 13, 2010, 11:57:41 av Markus » Loggat

Markus
ylva
Ny användare

Antal inlägg: 35

Visa profil E-post
« Svara #2 skrivet: Februari 12, 2010, 22:42:06 »

Hej Markus  Smiley
Håller med Sebastian om att tryckkänsla/lock i örat är ett av de vanligaste symtomen vid MM.
Så har det varit för mig tidigare, och besvären försvann först efter en intensiv yrselattack.
Så det innebär troligen, att du är inne i ett skov, som eventuellt kan utmynna i ett karusellanfall.
Förhoppningsvis försvinner lockbesvären efteråt.
Men MM verkar bete sig på ett väldigt individuellt sätt, varför det är svårt att säga, att mina upplevelser har bärighet även för dig.
Sen flera år medicinerar jag med vätskedrivaren Salures, och obehag av tryck i örat har glesnat ut ordentligt.  Smiley
Tror inte heller hörseln försvinner sådär huxflux.
Det är vanligt, att hörseln förändras hit och dit beroende på sjukdomsläget och dagsformen.
Jag törs garantera, att det blir bättre - men tyvärr sällan helt bra  Sad
Ylva
Loggat
Sidor: [1] 2 Gå upp Skriv ut 
Meniéreföreningens Klotterplank  |  Klotterplanket  |  Hörsel  |  Ämne: Kontinuerligt vätsketryck i örat under 2 månader « föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.11 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
Svensk översättning: Daniel Hofverberg/Dubbningshemsidan
Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.095 sekunder med 18 databasfrågor.