anonym
Postat den Tisdagen den 14 Februari, 2006 - 9:34:
--------------------------------------------------------------------------------
Hej på er alla!
I början av min meniere var jag jättesjuk..alla tre faser med lock, yrsel, kräkn. och surr i örat.
Sen en period m. väldigt tryck och tinnitus. Efter veckor att detta elände, så mådde jag hyfsat ett bra tag. Sen kom hösten och ett dunderanfall efter en kär väns bortgång...
Sen krånglade örat mer el mindre hela hösten.
Mådde ganska bra december - tack å´lov - sen fick jag en droppattack i mitten av jan. Sen gungade det och småsnurrade ca två veckor - vilket var jätteobehagligt. Är lite "stadigare" nu, men har haft lock i örat i två omgångar nu på två veckor. Sen kommer ju tinnitus- förstås. Ja, denna sjukdom tar sen nya vändningar och man vet aldrig. Det är inte skoj - men jag har mått bra vissa perioder och det kommer nog igen, tror jag. Vi får "satsa" på det.. )
Anonym
Postat den Fredagen den 10 Februari, 2006 - 15:40:
--------------------------------------------------------------------------------
Hej!
I början av min menieres"karriär" 1997 hade jag förskräckliga ljud, det lät som reaplan och andra vidriga ljud. Det varade som tur var inte så lång tid. Nu har jag "bara" brus, lockkänsla och nedsatt hörsel. Jag blir också väldigt dålig när det är mycket prat runt omkring, främst när någon pratar på sidan där sjukdomen slagit sig ner. Då blir jag illamående och mår allmänt dåligt. Är det någon som upplever det? Det är väl sjukdomen som bestämmer hur tålig man är dag från dag. Vissa dagar är man extra känslig, tyvärr.
Anonym
Postat den Torsdagen den 02 Februari, 2006 - 13:15:
Hej alla stackars medpatienter!
Jag har också menieres sjukdom. Det startade för 4 år sen , jag hade kraftiga yrselanfall och spydde och spydde. Självklart var jag livrädd! Det var första gången och jag visste inte vad det var. Sen var jag frisk i 3 år men det kom ett anfall förra vintern och nu är det dags igen. Yrsel, lock och susningar men än har jag inte ramlat eller spytt...Men något nytt har tillkommit. Ett plötsligt högt skärande ljud i mitt sjuka öra. Ibland vaknar jag av detta när jag ligger och sover och det blir liksom högre och högre. Man är nära att bli tokig. Fler som har höga ljud i örat? I tillägg till suset och bruset?
Hoppas vi alla slipper lida av detta en dag!!
Hälsningar Nina!
Björn
Postat den Onsdagen den 01 Februari, 2006 - 21:40:
Hej Kajsa!
Har du pratat om lägesyrsel med din läkare? Det har nämligen jag haft dom sista 6-7 veckorna.
Det blir en kortare yrsel som går över efter några sekunder..Läs på lägesyrsel här i forumet.
http://www.hrf-sthlmsdistrikt.org/discus/messages/1/445.html?1136546430 Krya på dig!
Björn
Kajsa
Postat den Onsdagen den 01 Februari, 2006 - 21:30:
Hej
Jag känner också min puls i örat, till och från.
Har också sedan någon vecka sedan haft ilningar i hela huvudet , oftast mitt i natten. Strax efter denna olustighet får jag en snabb yrsel och en känsla av svindel.
Är det ngn mer som har detta obehag?
Björn
Postat den Onsdagen den 01 Februari, 2006 - 21:25:
Hej Anonym!
Du är absolut inte ensam om den känslan..Har oxå "pulstrycket" i örat. Trött är bara förnamnet. När man vaknar så känns det som om man bara har sovit 1 timma..Sjukskriv dig ett par veckor det tjänar man på i längden.
Hoppas att du blir bättre snart..
Mvh. Björn
Anonym
Postat den Onsdagen den 01 Februari, 2006 - 21:17:
Hej!
Har sedan 5 veckor tillbaka känt pulsen i mitt "menieresöra". Hade likadant för 4 månader sedan, men då försvann det efter ett tag. Nu dunkar dag som natt.
Undrar om det är fler som upplever detta?
Yrseln ( svajigheten) har kommit och gått under denna tid, men tack och lov har jag än inte fått något karusellanfall!
Känner mig aldrig pigg och utvilad utan är kroniskt trött.Känns som om jag kunde sova en vecka i sträck. Försöker att inte tänka på dunket, men känner mig snart knäckt av denna sjukdom. Vill gärna jobba och slippa vara hemma, men snart orkar jag inte längre.